Skip to page content Skip to main menu Skip to footer menu Direct to search
  • Log in
Slimme en gezonde stad Logo - to home
  • Home
  • Over Slimme en Gezonde Stad
  • Kennisnetwerk Show or hide subpages
    • Publicaties
    • Startbijeenkomst
    • Netwerkbijeenkomsten
    • Kennispartners
    • Discussieplatform
    • Relevante links
    • Archief
  • Activiteiten Show or hide subpages
    • Innovation Expo
    • Innovatiechallenge
    • Building the Future of Health
    • SGS Trenddag
    • Bijeenkomst SGS
    • Seminar Slim en Gezond stedelijk ontwerp
  • Pilotsteden Show or hide subpages
    • Eindhoven
    • Utrecht
    • Rotterdam
    • Nijmegen
    • Schiedam
    • Groningen
  • Nieuws & Blogs
  • Agenda
  • Contact
    Home > Activiteiten > Bijeenkomst SGS

    /PageByID.aspx?sectionID=&contentPageID=

    Show or hide subpages
    • Innovation Expo
    • Innovatiechallenge
    • Building the Future of Health
    • SGS Trenddag
    • Bijeenkomst SGS Show or hide subpages
      • Verslag SGS Bijeenkomst
    • Seminar Slim en Gezond stedelijk ontwerp
    Back

    Hoe ziet de slimme en gezonde stad eruit?

    Stelt u zich een dag voor in 2022. Hoe doet u uw boodschappen? Hoe beweegt u zich door de stad? Hoe ziet het wegennet eruit? Dit soort vragen houden steden bezig bij een transitie naar een slimme en gezonde stad. Nieuwe kennis om tot accurate antwoorden te komen, is sinds kort voor handen. Het Ministerie van IenM publiceert een speciale Kennisvragenbundel, die tijdens een gratis bijeenkomst over Slimme en Gezonde Stad (SGS) op 20 september wordt gepresenteerd.

    Onderzoeksresultaten gebundeld

    In de bundel staan onderzoeksresultaten over de vragen van enkele koplopersteden (Groningen, Eindhoven, Utrecht en Rotterdam) op het gebied van de slimme en gezonde stad. Deze pilotsteden maakten gebruik van de geboden kans in het SGS-programma om een kennisvraag te stellen aan het ministerie (Utrecht leverde ook een kennisvraag in, maar de resultaten van dit onderzoek worden in de komende maanden bekendgemaakt). De onderzoeksvragen werden vervolgens voorgelegd aan het wetenschappelijke onderzoeksinstituut TNO.

    Concrete vragen als ‘hoe gaan we winkelen in de toekomst?’, ‘kun je bij herinrichtingsprojecten (het verminderen van rijstroken) in steden rekening houden met ‘verdwijnend verkeer’?’ of ‘welke transities in relatie tot mobiliteit zijn mogelijk om de stad aantrekkelijk, gezond en bereikbaar te houden?’ zijn op basis van wetenschappelijke kennis beantwoord. En niet alleen dat, de bundel biedt bovendien instrumenten, mogelijkheden en ideeën om de toekomst vorm te geven.

    Een dag in 2022 voorspellen

    Het programma Slimme en Gezonde Stad is erop gericht overheden bewust te maken van de mogelijkheden om steden op een slimme manier gezond te maken. De focus ligt daarbij op maatregelen die de luchtkwaliteit verbeteren en de geluidsoverlast reduceren. Hiervoor werkt het ministerie van IenM met zes pilotsteden samen: Rotterdam, Utrecht, Schiedam, Nijmegen, Eindhoven en Groningen. Met de daaruit voortvloeiende kennis wordt het steeds eenvoudiger om een dag in 2022 te kunnen voorspellen.

    Nederland is ambitieus als het aankomt op de toekomst van de slimme en gezonde stad. Nu wordt het tijd om die ambities handen en voeten te geven. De stad van de toekomst bestaat immers niet, de toekomst van de stad wel.

    Programma 20 september 2017 | Theaters Tilburg

    De plenaire sessies worden verzorgd door de onderzoeksleiders van TNO in samenwerking met de direct betrokken medewerkers van de betreffende gemeenten. En er is uiteraard volop gelegenheid voor vragen en discussie. Het evenement vindt plaats in Theaters Tilburg.

    • 13.30 uur          Inloop
    • 14.00 uur          Welkom door dagvoorzitter Marc Maartens (adviseur-publicist op het gebied van verkeer en vervoer)
    • 14:05 uur          Introductie op Programma Slimme en Gezonde Stad
    • 14.15 uur          Groningen – stadsdistributie
      • door Tanja Vonk (TNO) en Sjouke van der Vlugt (gemeente Groningen)
    • 14.45 uur          Eindhoven – verdwijnend verkeer
      • door Tanja Vonk (TNO) en Jan-Willem Hommes (gemeente Eindhoven)
    • 15.15 uur          Pauze
    • 15.45 uur          Rotterdam – transities in mobiliteit en logistiek
      • door Erik de Romph (TNO) en Will Clerx (gemeente Rotterdam)
    • 16.15 uur          Groningen – fietsmonitoring
      • door Jeroen Broekhuijsen (TNO) en Jasper Grotenhuis (gemeente Groningen)
    • 16.45 uur          Afsluiting

    Aansluitend aan deze bijeenkomst kan (optioneel) worden aangeschoven bij het Nationaal Fietsdiner dat op deze dag ook in Tilburg wordt georganiseerd voorafgaand aan het Nationaal Fietscongres op 21 september.

    • Optioneel:
    • 17.00 uur          Verplaatsing naar locatie van Nationaal Fietsdiner
    • 18.30 uur          Fietsdiner

     

    Vragen van Pilotsteden

    Onderstaande steden hebben de volgende vragen gesteld:

    • Groningen: ‘Hoe gaan we winkelen in de toekomst? Wat betekent dit voor de mobiliteit? Waarom komen initiatieven zoals het combineren van logistieke ritten en afleverpunten (hubs) vooralsnog niet van de grond?’
      Naast dit onderzoek is een aanvullend onderzoek verricht naar de vraag: monitoring van real-time fietsdata om beter inzicht te krijgen in de omvang van fietsstromen en hoe fietsers reageren op veranderingen.
    • Eindhoven: ‘Kun je bij herinrichtingsprojecten (het verminderen van rijstroken) in steden rekening houden met ‘verdwijnend verkeer’? In welke mate lost verkeer dan op? En in hoeverre kan ‘verdwijnend verkeer’ bijdragen aan bereikbaarheid, leefbaarheid en gezondheid?’
    • Rotterdam: Welke transities in relatie tot mobiliteit zijn mogelijk om de stad aantrekkelijk, gezond en bereikbaar te houden. Met welke maatregelen zijn deze transities te realiseren en welke instrumenten (modellen) geven inzicht in de effecten van deze maatregelen?
    • Utrecht:
      Hoe wordt het succes van ‘Het Lint’, een 6 meter breed asfaltpad door het 8 km lange, lineaire Máximapark in Leidsche Rijn verklaard? Dit pad wordt intensief gebruikt door wandelaars, fietsers, hardlopers en skaters en blijkt een positief beoordeeld soundscape (‘geluidsklimaat’) te hebben. Kortom, wat zijn de klaringen voor het intensieve gebruik en wat zijn de ontwerp- en inrichtingsprincipes voor soortgelijke ontwikkelingen? De resultaten van dit onderzoek worden in de komende maanden bekendgemaakt.

    Share

    E-mail
    • Colofon
    • Privacyverklaring
    • Log in